Syllav (Cladonia cornuta) dag 123

 



Hittade ju den sorediösa (mjöliga) naggbägarlaven för några veckor sedan. Undersökte ikväll vad det var för bägarlav utan bägare, som växte mitt ibland naggbägarlaven, på en förmulten, knapp synbar stubbe. Det såg ut att vara mjölig trattlav (Cladonia coniocraea). Men när jag kollade i luppen verkade den ha bark och bara vara sorediös på toppen. Mjölig trattlav är sorediös över större delen av podetiumet.

Det tog ett bra tag innan jag fann att det var syllav. Syllav kan bli upp emot 10 cm, men dessa var endast upp emot 3 cm höga. Efter att ha läst i facebookgruppen mossor och lavar förstod jag att det var unga exemplar av syllav jag hade hittat. 

Lavar en fältguide 

Facebookgruppen: mossor och lavar inlägg 201102. 

https://www.google.se/amp/s/docplayer.se/amp/16460697-Lavkompendium-for-nationell-inventering-av-landskapet-i-sverige-nils-kristoffer-hylander-per-anders-esseen.html

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Stor gräsmossa (Brachythecium rutabulum) vecka 38

Ögonfläckig nyckelpiga (Anatis ocellata) vecka 39

Sidenglansvivel (Polydrusus formosus) vecka 76