Blindbroms (Chrysops relictus) dag 224

 




 Igår på dagen när en ängsskinnbagge landade på mig, hörde jag hur en broms surrade runt mig. Den landade på min tröja och stoppade ner sin stickade mundel i tröjan, men den kunde inte komma ner till min hud för att få blod. Det är honorna som sticker däggdjur för att få blod för att få näring till äggläggningen. Dessa lägger hon i fuktig jord, där larverna sedan äter av organisk material. Hannarna och andra honor äter istället pollen från blommor. 

Det finns ingen riktig förklaring varför arten heter blindbroms, men man tror att det kommer från att när bromsen suger blod inte skräms, som att den är blind. 

Blindbroms - Svenska Wikipedia

Broms - Svenska Wikipedia




Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Monstera (Monstera deliciosa) vecka 84

Sidenglansvivel (Polydrusus formosus) vecka 76

Vickerbackmätare (Scotopteryx chenopodiata) vecka 50