Citronskål (Bisporella citrina) vecka 24

 





 Den elfte oktober hittade jag och dottern dessa gula skålsvampar. De var på samma låga som grönskålarna (Chlorociboria aeruginascens) jag bloggade om vecka 9. Till skillnad från det vetenskapliga namnet i rubriken, så är namnet på citronskål i boken (Fungi of Temperate Europe) istället Calycina citrina.

Citronskål är en sporsäcksvamp och skjuter ut sporerna från mikroskopiska sporsäckar i själva skålen (apotheciet). Lavarnas fruktkroppar är också ofta formade som skålar och är liksom citronskål sporsäcksvampar. 

 Jag fann svamparna i den artrika lövskogen vid Umeälven nedanför Grisbacka. Där finns många döda träd och det är där  jag har hittat många arter. Jag såg ju också den rödlistade mindre hackspetten (Drypbates minor) där i somras. Så därför namnger jag den skogen från och med idag till Mindre skogen.

Veckans fundering:

Vad är syftet med att bilda så vackra skålar? Det är iallafall inte för att locka till sig pollinerare.


Källor:

Citronskål - artfakta

Calycina citrina - Fungi of Temperate Europe 

Sporsäcksvampar - Svenska Wikipedia

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Monstera (Monstera deliciosa) vecka 84

Sidenglansvivel (Polydrusus formosus) vecka 76

Blodvaxskivling (Hygrocybe coccinea) vecka 60