Rynkhätta (Mycena gallericulata) vecka 65

 






Jag och dottern hittade en fin liten bäck vid Umeälven i onsdags. I branterna som stupar ner mot älven finns en hel del döda träd. Här har det som det verkar inte varit någon skogsavverkning. Kan vara för att det är så pass otillgänglig terräng. Men så såg vi en murken stam som låg ner och höll på att brytas ner av veckans art.

Hättor är ett riktigt artrikt släkte med uppåt 100 arter i Sverige. De är ofta små, smala och har konvexa hattar. 

Veckans fundering
Jag håller ju som sagt på min första praktik i skolan (gymnasiet) om ekologi (Biologi 1). Idag ska jag ha min första lektion i ekologisk hållbar utveckling. Jag slås av att till och med jag, som är så ekocentrisk, inte har förstått hur otroligt viktiga ekosystemen är. De är grunden för alla ekosystemtjänster vi utan att tänka efter fyller våra behov: rent vatten, tak över huvud, mat, reaktion mm. 


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Monstera (Monstera deliciosa) vecka 84

Sidenglansvivel (Polydrusus formosus) vecka 76

Blodvaxskivling (Hygrocybe coccinea) vecka 60