Bergtall (Pinus mugo) dag 70

 






Idag var jag ute i god tid för löpning till arbetet (8 km). Men jag måste hitta lite mer arter. Så jag stannade och tog kort på en tall vid Backens kyrka. Sedan blev det lite svamp på gråalar efter älvtået. På bron över Tvärån stod en tant och kollade ner på ån, jag visste genast att hon kollade på bäver (har tidigare sett bäverbett på träd där). Jag hann se två stycken som hade simmat upp i den vak som fanns på södra sidan av bron. Men jag hann inte ta kort. Inne i stan blev det fler kort på denna tall. Så jag blev istället 7 minuter sen till arbetet och väldigt kall om händerna. 

På Årstidernas park hittade jag en ganska stor kotte nedanför en större bergtall och en mycket mindre som satt på en pyttetall (några decimeter). Vet inte på om det beror på olika sorter, storlek eller årstid. Det finns en förteckning över alla växtarter här. Tredje bilden visar hanhängen/hankottar.

Bergtall kommer ursprungligen från alperna och östra Europa. Den är invasiv i Skandinavien eftersom man har planterat den på sanddyner (speciellt i Danmark). Inhemska arters habitat försvinner då. 


https://www.umea.se/download/18.640818217563dc9fe5186b/1603933201221/Växtlista%20Årstidernas%20park%202018.pdf









Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Monstera (Monstera deliciosa) vecka 84

Sidenglansvivel (Polydrusus formosus) vecka 76

Vickerbackmätare (Scotopteryx chenopodiata) vecka 50