Luktviol (Viola odorata) dag 136

  





Under ett äppelträd nära huset i Järna, hittade jag dessa violer. Glömde lukta på dem, men fick bekräftat av min mor idag att de luktade. Den liknande arten buskviol luktar inte alls. Jag kom ihåg att luktviolen luktade så gott när jag var barn, men då fanns de precis vid huset. Minns att hon sa att min morfar gillade viol. 

Luktviolens sporre är också lila och pekar bakåt om blomman. Där finns nektar som bara pollinerare med långa sugsnablar kommer åt. Fröna sprids sedan med myror. De här violerna måste ha spridits från någon rabatt för mycket länge sedan. Luktviol är inhemsk på Öland och  några ställen i Skåne. Annars har den förvildats från rabatter och trädgårdar.

Rötterna bildar utlöpare ovan jord som sedan slår rot. Luktviol kan förtäras och användas till te. Rot, blad och blomma är de delar som går att använda.

https://www.nrm.se/faktaomnaturenochrymden/vaxter/frovaxterfanerogamer/nektar.1262.html

https://www.skogsskafferiet.se/viol/




Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Stor gräsmossa (Brachythecium rutabulum) vecka 38

Ögonfläckig nyckelpiga (Anatis ocellata) vecka 39

Sidenglansvivel (Polydrusus formosus) vecka 76