Rödklint (Centaurea jacea) dag 214





 Som nygift har jag och Suss åkt till Krakow för en vecka utan de tre barnen. Igår tog jag en liten tur med cykeln längs floden Visła (Som rinner från bergen i södra Polen till Östersjön). Det var många turister och polacker ute i det varma vädret (28 grader). På vänster sida hade jag floden och högra fans det torr gräsmark med en hel del vilda växter. Jag stannade och såg då en hel del av dessa rödklintar. Dom besöktes flitigt av humlor. 

Rödklint är en korgblommig växt med trattlika kantblommor och rörformiga diskblommor i mitten. De ska ha brett tandade blad, men på bilderna ser de ut att vara otandade. Det kan vara för att jag fotade de översta bladen, eller att bladen varierar  inom arten. 

Rödklint - Den virtuella floran

Rödklint - Luontoportti



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Monstera (Monstera deliciosa) vecka 84

Sidenglansvivel (Polydrusus formosus) vecka 76

Vickerbackmätare (Scotopteryx chenopodiata) vecka 50