Albladloppa (Psylla alni) vecka 45

 









På kvällen söndagen den 18:e juni, gick jag förbi en av två flikbladiga gråalar utanför vårat hem. Det var en riktig varm och solig period och temperaturen var ibland på 28 celsius här i Umeå. När jag kikade närmare på på trädet såg det ut att vara små bomullstussar överallt, speciellt på bladstjälkarna. 

Jag hade helt enkelt funnit nymfer (ungar) av albladloppor, som utsöndrar fluffigt vax som skydd mot rovinsekter. Några dagar senare (21/6) var bomullstussarna mindre och färre till antalet. De bladloppor som var kvar hade inte mycket vax kvar. Nu fanns det också vuxna individer med vingar. 

Veckans fundering:

Insekter kan kan vara äckliga, till och med jag kan tycka det ibland. Men jag sätter ändå ett högt värde på dem. Detta beror för det första på att dom är så viktiga i ekosystemen. Speciellt de små och tråkiga men talrika, så som sorgmyggor och gallmyggor. För det andra är de väldigt intressanta att studera. Att se hur de skyddar sig (till exempel med luddigt vax), vilken värdväxt de äter, hur de kamouflerar sig, vilka andra insekter de är predator på, med mera. För det tredje är det en sådan mångfald kring dem och finns så mycket kvar att forska kring för vetenskapen. Kanske man själv upptäcker saker kring insekter som inte vetenskapen ännu upptäckt?

Källor:

Psylla alni - Artfakta

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Monstera (Monstera deliciosa) vecka 84

Sidenglansvivel (Polydrusus formosus) vecka 76

Blodvaxskivling (Hygrocybe coccinea) vecka 60