Makaonfjäril (Papilio machaon) dag 17

 


Makaonfjäril (Papilio machaon) dag 17


I slutet av Juli hittade jag en flockblommig växt som jag försökte bestämma med Seekappen. Det gick inte så bra, men då hittade jag en fin larv på den som appen genast kunde artbestämma till Makaonfjäril. Kollade sedan upp på nätet och fick veta att värdväxten för fjärilen är Kärrsilja. Vid jämförelse med bilder på nätet stämde Kärrsilja in utmärkt. Det är sånt här som är så otroligt spännande i naturen, att allt  hänger ihop och att vissa arter är beroende av vissa andra arter. 


Makaonfjäril tillhör familjen riddarfjärilar och minskar i antal eftersom fuktiga ängsmarker och mossor försvinner. Kärrsiljorna som jag hittade på den fuktiga marken ner mot havet på Kammarviken (barnens morföräldrars stuga), har röjts från sly för att ha fri sikt mot havet. Detta är ju utmärkt för den biologiska mångfalden (hittat många andra arter där) och min ambition är därför att röja bort sly för att hålla en öppen fuktig och artrik miljö mot havet. 


Vill till havet och se den vackert gulsvart tecknade fjäril med blå fläckar på bakvingen då den flyger i maj och juni. 


https://sv.wikipedia.org/wiki/Makaonfjäril




Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Monstera (Monstera deliciosa) vecka 84

Sidenglansvivel (Polydrusus formosus) vecka 76

Vickerbackmätare (Scotopteryx chenopodiata) vecka 50