Gråsparv (Passer domesticus) dag 35


 Igår kväll när jag satt på en bänk i Stockholms centralstationsbyggnad och väntade på Umetåget, märkte jag fåglar som kom flygande. Under ett ögonblick tänkte jag att det var duvor, eftersom jag förknippar dessa till städer och människor. Men dessa var mindre och landade på trappan framför mig och började leta efter matrester. Detta måste vara gråsparv, häftigt. De verkade trivas på trappan och plötsligt dök det upp en hanne och då förstod jag att det hade varit 3-5 honor från början. Hannen har mer markerade färger, svart haka, grå hjässa, brun från ögon ner på hals. 


Gråfinkar som tillhör familjen sparvfinkar, har varit med oss människor sedan vi började odla för 10 000 år sedan. Deras huvudsakliga föda är frön, speciellt vete, men kan äta diverse andra matrester från oss människor. Fågelungarnas matsmältningsorgan klarar inte frön till en början, så då får de mycket insekter och då främst larver. 

Gråfinkar och pilfinkar är de två arter av släktet Passer vi har i Sverige. De är flockfåglar och kan beblanda sig med varandra i en och samma flock. 


https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Gråsparv

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Monstera (Monstera deliciosa) vecka 84

Sidenglansvivel (Polydrusus formosus) vecka 76

Vickerbackmätare (Scotopteryx chenopodiata) vecka 50