Liten bajonettlilja (Dracaena parva) dag 40



 


Denna bajonettlilja fastnade jag på igår, antingen är det en svärmors tunga eller en dolklilja. Men ikväll kollade jag på om det är en liten bajonettlilja, och det är det minsann. 


Blev så glad att se en bajonettlilja blomma. Svärmors tunga tidigare nämnd i bloggen, var jag tvungen att googla till hur blommorna ser ut. Men nu helt plötsligt fick jag se sådana blommor hos min mor. De var ren lyckoträff, hade inte blommat på flera år.


Liten bajonettlilja kommer från Kenya, Rwanda och Uganda. De växer invid termitstackar, torra skogar och klippiga busklandskap. 


https://powo.science.kew.org/taxon/urn:lsid:ipni.org:names:77182904-1

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Monstera (Monstera deliciosa) vecka 84

Sidenglansvivel (Polydrusus formosus) vecka 76

Vickerbackmätare (Scotopteryx chenopodiata) vecka 50