Sen häggmispel (Amelanchier alnifolia) dag 26





Utanför oss på gården fins den här stora busken. I våras när mitt intresse för växter började, var det träden som var mest intressanta. De blommade helt otroligt och jag lärde mig skillnad på hägg och häggmisplar. Hägg får vita blommor i en lång klase och häggmisplar liknande vita blommor i mindre klasar. De är inte släkt med varandra, men både hägg och häggmisplarna tillhör rosfamiljen. 


Den hade också spridit sig till våran aroniahäck och i höstas tog jag bort den där. Men tur att det stora buskaget finns kvar, eftersom min dotter åt massor av dessa bär. Jag tyckte faktiskt också dom var goda. Sen häggmispel kommer västra delarna av Kanada och USA där Indianerna åt av dom (torkade och färska) och används idag till Saskatoonbärspaj, sylt, vin, cider och öl. 


I höstas kom också mängder av sorgmantel- och amiralfjärilar och såg ut att äta av bären. Mycket vackert. 


Jag ville vara säker på att det är sen häggmispel och inte den vanligare arten häggmispel. Så satt idag och kom fram till att sen häggmispel har en oval form till skillnad från alla andra häggmisplar som är mer äggformade. Dessutom ska sen häggmispel vara mer grovt sågtandade och den sågade kanten ofta på den övre halvan av bladet. Jag hade tagit kort på flera blad bredvid varandra och bladet på häggmispel (egentligen sen häggmispel) ser ut att vara oval, saken klar det är sen häggmispel. 


https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Bärhäggmispel


https://en.m.wikipedia.org/wiki/Amelanchier_alnifolia



 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Monstera (Monstera deliciosa) vecka 84

Sidenglansvivel (Polydrusus formosus) vecka 76

Vickerbackmätare (Scotopteryx chenopodiata) vecka 50