Brun pälsänger (Attagenus smirnovi) dag 77




  I barnens kista för utklädnad av diverse kläder, såg jag i botten något som kröp iväg i en springa. Jag tänkte att det måste vara en silverfisk. Trodde att vi inte hade några, attans. Men när jag skulle stänga kistan såg jag en liten skalbagge som jag tog ner på nedervåningen för att undersöka. Men den smet ner i soffan när jag höll på att ta kort på den. Bakom kudden i springan mellan sitsen och stödet såg jag en randig larv. Det var tydligen en pälsängerlarv. Plötsligt kändes det som att hela huset var invaderad från ingenting alls. 

Det är pälsängerlarven som äter keratin från fågelfjädrar och djur. Den vuxna skalbaggen livnär sig istället på pollen och nektar. Inomhus är det främst läder och ull pälsängerlarven angriper. Den ömsar skinn 6 - 12 gånger. Såg flera stycken gamla skinn från pälsängerlarv i soffan. Trodde då att det var fler larver som hade dött.

För att få bort dom kan man ta bort angripna kläder, tvätta kläderna i 60 grader och dammsuga. 

Uppdatering 240331. Jag fann brun pälsänger (Attagenus smirnovi) i köket 230721 och 240326 och i soffan 240331. Det gör det troligt att det var brun pälsänger jag fann för det här inlägget och inte pälsänger (Attagenus pellio). Attagenus pellio ska också ha två ljusa fläckar på täckvingarna. Troligt är också att brun pälsänger följde med från Glädjens gränd 32 till J.A. Linders väg 70 där vi bor nu. 

Bilder från 240326 och 240331: 




Fann också en dvärggaddstekel (Bethylidae) 231106 som var 4-5 mm lång och som troligtvis parasiterade på pälsängslarverna. ”
Noterbart är att flera arter är knutna till larver av ängrar (familjen Dermestidae) och främst påträffas inomhus.”

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Monstera (Monstera deliciosa) vecka 84

Sidenglansvivel (Polydrusus formosus) vecka 76

Vickerbackmätare (Scotopteryx chenopodiata) vecka 50