Sammetsskinn (Stereum subtomentosum) dag 71




På väg till jobbet igår vek jag av i en liten skog mellan Älvtået och Tvärån. På höger sida om stigen var det en hel del gråalar och några döda stående sådana. Hittade bland annat algröppa och klibbticka. Men så hittade jag den här uppseendeväckande svampen på en död alstam. Tyckte den kändes igen, men när jag kollade undersidan hade den inga porer. Det var alltså en skinnsvamp som var hård, tunn och zonerad. Väl hemma lyckades jag knäcka arten till samma släkte som Stereum rugosum (styvskinn) som jag bloggat om tidigare. Man ser med lupp att den är hårig på ovansidan, men inte lika mycket som S. hirsutum (raggskinn).


https://artfakta.se/artbestamning/taxon/Stereum%20subtomentosum-6061

Fungi of Temperate Europe


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Monstera (Monstera deliciosa) vecka 84

Sidenglansvivel (Polydrusus formosus) vecka 76

Vickerbackmätare (Scotopteryx chenopodiata) vecka 50