Blåsippa (Hepatica nobilis) dag 127

 







  Nu är vi på Söråker där vi i sommar ska gifta oss. Gick runt med barnen nedanför herrgården. Sönerna ville bli puttade på en gunga. Men jag sa att jag höll på att ”arta” mig och att de fick putta på varandra. Det finns en del olika träd här eftersom det varit en plantskola här. På en av dom fanns det en ticka som jag kanske kommer artbestämma senare. Vid samma träd såg jag mina första blåsippor för i år. Det är kring dom här träden vigseln kommer att ske. Sedan var det dags att gå. Dottern hade redan tröttnad och var på väg in.

Blåsippa är en ranunkelväxt som är fridlyst i Sverige. Den sprids bara via frön och inte via rotsystem. Blomstängeln böjs så att fröet hamnar i marken för att bilda en ny växt. Myror kan också sprida fröna. Blomman är färdigutvecklad på hösten i en blomknopp. Så fort det börjar bli vår slår de ut. Även om tjäle kan finnas kvar i marken. 

Bladen till blåsippa har förr använts till att påskynda läkandet av sår. 

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Blåsippa

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Stor gräsmossa (Brachythecium rutabulum) vecka 38

Ögonfläckig nyckelpiga (Anatis ocellata) vecka 39

Sidenglansvivel (Polydrusus formosus) vecka 76