Rökticka (Bjerkandera fumosa) dag 118





Den här svampen hittade jag tidigare i vinter ned mot Umeälven. Den växte på ett snett dött lövträd (kanske al) bland andra lövträd (som bland annat hade kuddticka på sig). I närheten finns lite åkermark. Jag hade svårt att artbestämma denna. För någon vecka sedan var jag nere igen och tog med mig en bit av fruktkroppen. 

Idag i facebookgruppen ”vilken svamp” var det en person som besvarade mitt inlägg och lade in en bild på en rökticka som var väldig lik. Kom då fram att det nog måste vara rökticka när jag läste mer i boken.

Den ska ha en mörk kant ovanför rören (porerna), ha 4-5 porer per millimeter och lukta lakrits. Kanten syntes när jag delar på svampen. Däremot är det bara porerna på kanten som är 4-5 porer per millimeter. Men porerna kanske spricker upp när de blir gamla. Det är ju en annuell ticka som växer till sig i september till januari. Missuppfattade ordet liquorice i boken till sprit (liquor) och bad äldsta sonen lukta på svampen och en gin vi hade. Han tyckte att smakerna liknade varandra. Det var nog för att lakrits ingår i Bombay saphire. Han och yngre sonen fick sedan lukta på lakritspulver och svampen. De tyckte att lukterna liknade varandra. Tur man har barn som känner lukter när man själv är lite hämmad inom det området.

Fungi of Temperate Europe 

https://www.facebook.com/groups/193804700775550/permalink/2238067539682579/



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Stor gräsmossa (Brachythecium rutabulum) vecka 38

Ögonfläckig nyckelpiga (Anatis ocellata) vecka 39

Sidenglansvivel (Polydrusus formosus) vecka 76