Sälg (salix caprea) dag 129

 







Helt otroligt vilken dag. Vintern var en svår årstid med att finna arter. Men nu är det helt tvärtom, det finns för mycket arter. Är nere i Järna med familjen och träffar min mor. På den här platsen växte jag upp. Nu när jag ser mycket mer i naturen, efter det senaste årets intresse av arter, så ser jag saker runt på tomten som jag aldrig tidigare tänkt på. Sjunger koltrasten så vackert? Finns det tickor på de döda träden vid boden? Nämen där på den döda stubben vid klädstrecket finns det bägarlavar. Det var en hel del annat denna dag också.

Har länge väntat på att sälgen ska slå ut, så att jag kan få se hur hon- och hanträdens blommor ser ut. På vägen ner från Umeå såg jag gulgröna träd här och där längs vägen, det var hansälgarna. Honsälgarna är mer diskret gröna. Sälg är alltså dioik (tvåbyggare) och de jag tog kort på var han- och honträd bredvid varandra vid bergsknallen. Hansälgens pollen sprids med hjälp av pollinerare som tar nektar från både han- och honblommorna. Jag såg både bin och humlor söka nektar. Sälgen, som är bland de tidigaste blommande arter, är väldig viktig för övervintrande och nykläckta humlor, bin, flugor och fjärilar. 

https://sv.wikipedia.org/wiki/S%C3%A4lg

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Stor gräsmossa (Brachythecium rutabulum) vecka 38

Ögonfläckig nyckelpiga (Anatis ocellata) vecka 39

Sidenglansvivel (Polydrusus formosus) vecka 76