Stjärnlav (Physcia stellaris) dag 120



 Den här fann jag på väg hem på ett träd (gråal) vid åkrarna, nedanför Grisbacka. På jobbet när jag satt ute med en polare i solskenet vid fikat, såg jag en gren som hade blåst ner på innergården. Det var en rosettlavart, kanske också stjärnlav. Det var nog det som gjorde att jag fick syn på den här. 

Med luppen såg jag att den hade bucklig bål, förutom en del mörka fläckar. Antingen var det pseudocypheller eller apothecier på väg upp ur bålen. Arten rosettlav liknar stjärnlav, men kan bli större och är fläckig (samma färg som bålen). Stjärnlav är vanlig i norra Sverige och ovanligare i de södra delarna av landet.

Lavar en fältguide 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Stor gräsmossa (Brachythecium rutabulum) vecka 38

Ögonfläckig nyckelpiga (Anatis ocellata) vecka 39

Sidenglansvivel (Polydrusus formosus) vecka 76