Citronfjäril (Gonepteryx rahmni) dag 216






 När vi åkte till Karpaterna såg jag flera gånger citronfjärilar som korsade vägen framför mig. Det var som i Påskas när vi åkte för att fira påsk hos min mor i Järna. Då korsade det också citronfjärilar framför bilen. Skillnaden är att på våren är det övervintrande fjärilar som flyger och i Juli är det nykläckta som gör det. Man kan dock se äldre exemplar som fortfarande flyger vid den här tiden. Citronfjäril är alltså en av de arter som övervintrar. De gör de genom att hänga upp och ner i någon ihålig stubbe, i en tuva eller under en gran. Spetsen på framvingarna gör att vatten då kan rinna av från fjärilen.

Jag och barnen röstade på citronfjäril som Sveriges nationalfjäril. Kul att den vann och presenterades den tjugonde juni. Passar ju bra när Sveriges nationalblomma är en blå blomma (liten blåklocka Campanule rotandufolia). 

Men bilderna på den här individen, sugandes nektar ur rödklöver, kunde jag få dagen innan vi for till Karpaterna. Det var mitt i den vilda växtligheten som fanns mellan flera vägar med mycket trafik här i Krakow. Fatta vilken biodiversitet det finns på sådana här ödeplatser. Många arter av bin, många växter, gräshoppor, sländor och flera arter av fjärilar. Den här citronfjärilen ser ut att vara en hona, eftersom den är blekt grönvit. Hanarna är citrongula.

Värdväxten brakved (Frangula alnus) finns på fuktiga platser. Här läggs äggen ett och ett, så att larven sedan kan mumsa på bladen. Brakved finns i hela Sverige (utom i fjällen). Den andra värdväxten getapel (Rhamnus cathartica) växer på torr mark och finns bara i södra Sverige. 

Citronfjäril - Artfakta


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Monstera (Monstera deliciosa) vecka 84

Sidenglansvivel (Polydrusus formosus) vecka 76

Vickerbackmätare (Scotopteryx chenopodiata) vecka 50