Igelkott (Erinaceus europaeus) dag 221


I förrgår klockan 21, tog jag kort på skinnbaggar som äter av våra jordgubbar. Hörde då något som tassade på våran altan och fick då se en igelkott. Har flera gånger sett igelkott här på tomten och på glädjens gränd. En gång såg jag en med två eller tre ungar här på tomten. Tror att de kanske övervintrar under kvarterslokalens altan. 

Igelkottar är insektsätare och har bra hörsel- och luktsinne. Den märkte nog mig när jag smög mig närmare, för den stack upp nosen och vädrade. Däremot ser dom inte så bra. Det finns två underfamiljer, råttigelkottar och igelkottar. Råttigelkottar, som inte lever här, har inga taggar och liknar gnagare. Igelkottarna består av femton arter i Europa, Asien och Afrika. 

Igelkottar äter främst insekter, mångfotingar och ringmaskar. De är omnivorer och kan äta både frukt, däggdjur och as. Den äter mus- och sorkungar, fågelägg och fågelungar. Men bara om den råkar komma förbi. 

Igelkottar är nattaktiva och brukar vara aktiva klockan 18 till 21 och från midnatt till tre. De går i vinterdvala i ett klotformigt bo eller under löv och kvistar. De sänker då kroppstemperaturen från 36 till 8 celsius och hjärtslagen till 2 stycken per minut. 

Igelkottens predatorer är örn, berguv, mårddjur och räv. En del av de igelkottar som föds överlever inte och föds de sent hinner de inte bygga upp sitt fettlager inför vintern. 

Igelkott - Wikipedia 


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Monstera (Monstera deliciosa) vecka 84

Sidenglansvivel (Polydrusus formosus) vecka 76

Vickerbackmätare (Scotopteryx chenopodiata) vecka 50