Kråkklöver (Potentilla palustris) dag 202

 


 Idag är vi i Kammarviken (Sörmjöle) vid havet utanför Umeå. Så vi drog till Länkebobadet som ligger kanske 3 kilometer från stugan. De andra fick ta bilen, men jag tog dottern på ryggen och gick längs havet till badet. Sneglade på dikena hela vägen och stannade upp efter ett tag och tog några kort. Dottern verkar inte tycka växter är så intressant, så hon försökte ta sig upp på min rygg när jag satt hukad. Men när hon får se insekter är det andra bullar, plötsligt ropade hon ”fäjil”. Visst finns det mycket fjärilar, bara dom vill sitta still någon gång, så man kan ta kort.

Bland växterna såg jag några mörkröda blommor. Hade ingen aning vad det var. Men det är tydligen kråkklöver som inte är någon klöver, utan en ros inom släktet fingerörter. Så den är alltså släkt med femfingerört som jag bloggade tidigare om. Men här är foderbladen stora, trekantiga och mörkröda. Kronbladen är också mörkröda, fast mindre. Artnamnet palustris kommer från latinska ordet palus som betyder kärr. Arten växer på fuktig mark som i diket där jag observerade arten.

Kråkklöver - Den virtuella floran

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Stor gräsmossa (Brachythecium rutabulum) vecka 38

Ögonfläckig nyckelpiga (Anatis ocellata) vecka 39

Sidenglansvivel (Polydrusus formosus) vecka 76