Nysört (Achillea ptarmica) dag 220








 I förrgår försökte jag artbestämma de vita perenna blommorna som varje år kommer upp i vår rabatt. Suss hade införskaffat dom för några år sedan tillsammans med astilbar (oftast hybridarter) som också blommar nu. Jag får alltid upp nysört när jag använder seek eller google bildsök. Men ser nu att det stämmer, eftersom den i vår rabatt är en kultiverad variant med korgen fylld av vita kronblad (undrar om det är strålblommornas kronblad). Den kallas då för vitpytta och har funnits sedan 1700-talet. 

Samma dag på kvällen åkte jag rullskidor till västerslätt, där stannade jag till i kvällssolen och fotade vilda växter vid vägkanten. Då fick jag syn på den ”naturella” varianten av växten. Här ser man att blomkorgen består av gulvita diskblommor (tvåkönade) och vita kronblad av strålblommor (honblommor). Nysört delar släkte med röllika (Achillea millefolium) som jag bloggade om i vintras. 

Nysört - Den virtuella floran

Nysört - Laji



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Monstera (Monstera deliciosa) vecka 84

Sidenglansvivel (Polydrusus formosus) vecka 76

Vickerbackmätare (Scotopteryx chenopodiata) vecka 50