Större gaffelsvans (Cerura vinula) dag 205



  Sjuåringen kom in till mig i köket i stugan och sa att det fanns en snigel som jag måste se. Jag tänkte att jag måste ta med mig mobilen för att fotografera en ny art. Det hade uppstått tumult och Suss var uppjagad. Jag kollade ner i gräset invid trappan och det var den största larven jag någonsin sett, uppåt 7 centimeter stor. Den såg faktiskt väldigt skräckinjagande ut. Det är en imponerande potentiell måltid för till exempel en fågel, så jag förstår att evolutionen skapat ett sådant avskräckande utseende på den här larven. 

Första segmentet bakom huvudet, består av en rosaröd färg och två svarta fläckar. Detta blir tydligt när larven drar in huvudet vid fara och får en att tro att det är ett monster. Larven har också två rörformiga utskott längst bak som kan skjuta ut två klarröda trådlika spröt. Missade tyvärr de röda spröten. 

De fullvuxna fjärilarna flyger (på natten) som mest i Maj i norra Sverige och lägger två till tre ägg på löv av träd i familjen videväxter (som till exempel asp och sälg). Där kalasar larven på lövet och växer till sig, då är den ljusgrön över större delen av kroppen. Men sedan hamnar den på marken för att ta sig vidare för att bli en puppa. Då blir den mörkare och det var i detta stadiet som den här larven var i. Den övervintrar som puppa och kan göra så i upp till fem vintrar. 

Större gaffelsvans - Artfakta

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Stor gräsmossa (Brachythecium rutabulum) vecka 38

Ögonfläckig nyckelpiga (Anatis ocellata) vecka 39

Sidenglansvivel (Polydrusus formosus) vecka 76