Craesus latipes dag 248





 Dottern har fått för sig att gå in hos en granne, för där finns det mycket spännande grejer (många grejer iallafall). Lärde henne igår att iallafall knacka på, för hon stövlade bara in utan att ta av sig sina stövlar. Precis utanför dörren fanns det en kruka med en liten björkplanta i. Där fanns det flera larver och jag blev intresserad. De var svarta och fötterna och lite av undersidan var gula. De mumsade på riktigt bra av björkbladen, såg till och med att en sket ut grönt bajs. När jag försökte ta upp en larv reste den sin bakkropp. Det såg hotfullt ut, så jag lät bli. 

Är ju inte särskild bra på larver, så jag fick fram en artikel från Naturhistoriska riksmuseet om dem. Där stod det att larver av växtsteklar kan likna fjärilslarver. Fjärilslarver har förutom de tre paren bröstfötter, max fyra par bukfötter. De larver jag såg hade sex par bukfötter. Så då visste jag att det var växtsteklar, men inte vilken art. Men det lämpade sig så bra att precis när jag gick med i facebookgruppen Vilken Insekt, var det någon annan som hade sett samma slags larver i Umeå. Vi fick svar av någon kunnig om att det var bladstekeln Craesus latipes

Bladsteklar är en familj i underordningen växtsteklar. Craesus latipes kan sitta flera stycken kring ett blad med uppåtböjda bakkroppar. Det kan vara en strategi för att skrämma bort angripare. Den vuxna bladstekelhonan är försedd med ett kort äggläggningsrör som har sågtänder. De kan därför såga skåror i nerverna av ett blad vari hon lägger ägg. Det är gråal (Alnus incana) och vårtbjörk (Betula pendula) som står på menyn för larven enligt artfakta. 

Larver - NRM

Bladsteklar - Svenska Wikipedia

Nature Spot - Craesus latipes

Facebookgruppen Vilken Insekt




Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Monstera (Monstera deliciosa) vecka 84

Sidenglansvivel (Polydrusus formosus) vecka 76

Vickerbackmätare (Scotopteryx chenopodiata) vecka 50