Rovmätare (Crocallis Elinguaria) dag 233

 



Igår när jag sprang hem, sprang jag in i den lilla skogen vid Umeälven, för att se vad som hänt med sotägget (slemsvamp). Till min stora förvåningen är det inte alls ett sotägg, utan en ticka som vuxit till sig nu efter två månader. Så den dagens art får jag ändra på. 

Men innan det såg jag en nattfjäril sitta på en trädstam. Den satt alldeles still, så den var inte svår att fotografera. Fjärilen är en mätare och det finns över 300 arter av dom i Sverige. Larvens krypstil genom att till synes mäta sig fram, har gett den här familjen namnet mätare. Larven sträcker sig fram och böjer kroppen i en båge, för att få fram bakbenen till bröstfötterna. 

Rovmätare flyger om natten juli till september och lägger ägg som övervintrar. Larven påföljande år livnär sig av träd och buskar, men är omnivorer och kan äta lite allt möjligt. De kan till och med äta yngre larver av samma art (kannibalism).

Scalloped oak - Engelska Wikipedia

Mätare - Svenska Wikipedia



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Monstera (Monstera deliciosa) vecka 84

Sidenglansvivel (Polydrusus formosus) vecka 76

Blodvaxskivling (Hygrocybe coccinea) vecka 60