Åkerförgätmigej (Myosotis arvensis) vecka 10






Detta var första oktober på Glädjens gränd och vi var på väg att flytta. Att åkerförgätmigej fanns så här sent på året var oväntat för mig. I den virtuella floran står det att den blommar från maj till september. Så det måste vara i senaste laget. Åkerförgätmigej har mindre blommor än skogsförgätmigej (Myosotis sylvatica) som jag bloggade om i somras. Men båda har utspärrad behåring på blomfodret till skillnad från äkta förgätmigej (M. scorpioides) som har slät behåring. 

Veckans fundering: 

Hur många sådana här fina blommor har man gått förbi tidigare 1:a oktober, då jag inte närmade mig naturen som jag gör nu. 

Åkerförgätmigej - Den virtuella floran

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Monstera (Monstera deliciosa) vecka 84

Sidenglansvivel (Polydrusus formosus) vecka 76

Blodvaxskivling (Hygrocybe coccinea) vecka 60