Stensöta (Polypodium vulgare) vecka 15





 Vi var i Järna i helgen och firade min mammas födelsedag. Jag tog med mig brorsan, hans barn och mina barn upp till skogen. Det blev lite snöbollskrig på åkern, innan vi gick upp till bergstoppen. Där finns rösen från bronsåldern. På vägen ner såg jag och dottern en nötskrika uppehålla sig på olika trädtoppar. Den skränade med sitt mindre angenäma läte. På en stenhäll såg vi dom här vanliga ormbunkarna. De har tydligen en rot som delar sig och därav namnet ”poly” många och ”podus” fot. Roten ska ha en söt lakritsliknande smak och såldes på apoteket förr. De växer på mossiga klippor, stenar och dött trä. 

Sporerna som sitter ihopklumpade under bladen är haploida. Dessa bildar centimeterstora hjärtformade gametofyter som har hanligt och honligt organ, anteridie respektive arkegon. Anteridiet släpper spermier vid väta, som befruktar ägget i arkegonet, varefter en diploid sporofyt bildas. Sporofyten bildar rötter och sedan nya blad med sporgömmen.

Veckans fundering: 

Undrar hur god roten är, jag ska smaka nästa gång. Undrar hur lätt det är att se gametofyterna? Jag skulle vilja se en sporofyt växa ur en gametofyt, jackpot!

Stensöta - Den virtuella floran

Polypodium- Den virtuella floran

Ormbunksväxter - Svenska Wikipedia

Polypodiceae - Den virtuella floran




Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Monstera (Monstera deliciosa) vecka 84

Sidenglansvivel (Polydrusus formosus) vecka 76

Blodvaxskivling (Hygrocybe coccinea) vecka 60