Gulvit renlav (Cladonia arbuscula) vecka 16

 






På väg upp för det lilla skogsbeklädda berget med barnen i Järna (26/11), såg vi den här laven. Jag benämner helt fel i videon att det är vägglav (Xanthoria parietina), menade förstås fönsterlav (Cladonia stellaris). Fönsterlav är en renlav inom släktet bägarlavar (Cladonia), som man förenklat brukar kalla för vitmossa. Men fönsterlav är det inte heller. Det är nämligen en annan renlav, som har namnet gulvit renlav (Cladonia arbuscula).

Gulvit renlav är mycket vanlig i Sverige. Den skiljs från fönsterlav genom att den förgrenar sig åt sidan. Fönsterlav förgrenar sig istället åt alla håll och bildar kuddliknande strukturer. Grå renlav (Cladonia rangeferina) har samma form som gulvit renlav, men är grå till färgen. 

Veckans fundering:

Jag uppmärksammar mer och mer saker i naturen, när jag lär mig olika arter. Att vistas i naturen är för mig mycket givande. Nästa gång jag ser renlavar kommer jag nog försöka se om det är fönsterlav, gulvit renlav eller grå renlav. Jag kommer genom att studera dem se den fint förgrenade strukturen också, speciellt på fönsterlav.

Fönsterlav och grå renlav - NRM


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Monstera (Monstera deliciosa) vecka 84

Sidenglansvivel (Polydrusus formosus) vecka 76

Vickerbackmätare (Scotopteryx chenopodiata) vecka 50