Gyttrad röksvamp (Apioperdon pyriforme) vecka 22

 





Tanken var att jag skulle hitta en art i helgen, men jag har brutit vänster fotled (fibula). Detta hände i fredags när jag gladeligen sprang till arbetet och lyssnade på Naturmorgon. Var ju väldigt isigt och lurigt, eftersom det hade kommit is ovanför gruset. Vid en liten sväng vred jag foten  när jag ramlade, det knakade till. Hade i förväg tänkt att inget jätteallvarligt borde hända om jag nu skulle ramla. Jag hade inga dubbar (!). Så kan man ju tänka och sedan vara sjukskriven i några veckor. 

Men som tur har jag några arter sparade, de här röksvamparna hittade jag i den lilla lövskogen vid Umeälven den andra september 2022. De ska tydligen gå att äta. Men då ska det vara unga och färskare exemplar med vitt kött. De här svamparna har däremot bildat sporer och det är det som kommer ut som rök när man vidrör dem. De här basidesvamparna har alltså bildat sporer i själva svampen, istället för under en hatt eller under ett resupinat (svamp utan hatt som växer utmed en gren eller en stam). 

Veckans fundering:

Vad är meningen med livet? Den stora frågan är nog inviduell? För mig är det en framtid där andra invånare än människan också har ett värde. Hur ska jag göra så att vi kan och vill bry oss om dem? Gyttriga röksvampar är också invånare på denna planet, som har sin egen utarbetade funktion, betydelse och värde.

Artfakta - Gyttrad röksvamp

NRM - Jätteröksvamp

Svenska Wikipedia - röksvampar




Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Monstera (Monstera deliciosa) vecka 84

Sidenglansvivel (Polydrusus formosus) vecka 76

Blodvaxskivling (Hygrocybe coccinea) vecka 60