Trädhättemossa (Orthotrichum speciosum) vecka 23








Hättemossor (Orthotrichum sp.) är inget enkelt släkte att arta sig i. Det finns många arter som liknar varandra. Men jag känner mig hyfsad säker nu efter att suttit ett bra tag med en nyckel på artfakta. Med nyckel menas att man med hjälp av två val (eller flera) för varje steg till slut kommer fram till rätt art. Kännetecken som hjälpte mig i det här fallet var att bladformen var avlångt spetsig, att yttre tandkransen (peristomet) till sporkapseln hade 8 tillbakaböjda tänder och att jag tyckte mig skymta en ytlig klyvöppning på en sporkapsel (använde sonens mikroskop). 

Trädhättemossa är en vanlig art och trivs på träd där den bildar små kuddar. Den här hittade jag på en asplåga (troligtvis) när jag på juldagen var i Aspskogen nära Umeälven. Det var minus 16 grader. 

På bilderna ovan ser man i tur och ordning: två närbilder på två sporkapslar med mössor, en bild där jag tagit av en av mössorna, en bild med två gamla sporkapslar som är öppna (släppt sporer) och som har tandkransar och till sist en bild med flera sporkapslar (de flesta med håriga mössor).

Veckans fundering:

Nu börjar jag få upp ögonen för mossor. Undrar om jag kan hitta någon mossa bland all snö och undrar när jag kan börja gå utan kryckor. 

Källor:

Mossor en fältguide - Tomas Hallingbäck

Artfakta - Nyckel till arterna i släktet hättemossor Orthotrichum

Artfakta - Trädhättemossa


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Monstera (Monstera deliciosa) vecka 84

Sidenglansvivel (Polydrusus formosus) vecka 76

Blodvaxskivling (Hygrocybe coccinea) vecka 60