Kråkbär (Empetrum nigrum) vecka 28

 






På väg uppför Hässningberget den tjugonde november med mina tre barnen, hittade jag kråkbär. Kråkbär kan tydligen finnas långt in på hösten (och vintern).  Arten är indelade i sydkråkbär (Empetrum nigrum subsp. nigrum) och nordkråkbär (Empetrum nigrum subsp. hemaphroditum). Sydkråkbär har enkönade blommor med antingen tre ståndare eller en pistill på blommorna. Bladen som är barrlika, är smala och parallellsidiga. Hos nordkråkbär är blommorna tvåkönade (har både ståndare och pistill) och bladen elliptiska. Men sydkråkbär kan också ibland ha tvåkönade blommor och nordkråkbär enkönade blommor. Detta gör det svårt att skilja dom åt, men att sydkråkbär finns upp till norrlandsgränsen och nordkråkbär mest i Norrland. 

Mina exemplar är troligtvis nordkråkbär. Skulle ha lyft på bären för att där under finna tre ståndare som tydligen ska sitta kvar på bäret. Men som sagt nordkråkbär kan tydligen också vara enkönade. Vissa hävdar att det bör vara två arter, eftersom nordkråkbär har 52 kromosomer och sydkråkbär har 26 kromosomer. 

Kråkbär kan man äta men är fadd till smaken. De blir godare om de är frostnupna eller kokade. Jag skulle ätit dessa (!). Man kan göra saft och sylt av dom och har förr i tiden använts som urindrivande medel. Bären kan ha en laxerande effekt.

Veckans fundering:

Ännu en växt vars bär man kan använda till att äta (eller dricka). Naturen är rik på god mat. Jag är inte den som samlar in, men någon gång kanske när jag är pensionär, kommer jag samla in allt som går. Så har har jag iofs sagt om mycket.

Källor: 

Nordkråkbär - Den virtuella floran (webbarkiv)

Kråkbär - Skogsskafferiet

Nordkråkbär - SLU (veckans växt, vecka 46, 2006)

Kråkbär - Svenska Wikipedia




Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Monstera (Monstera deliciosa) vecka 84

Sidenglansvivel (Polydrusus formosus) vecka 76

Blodvaxskivling (Hygrocybe coccinea) vecka 60