Brunstreckat näbblfy (Hypena proboscidalis) vecka 52






Den fjärde augusti gick vi genom skogen och handlade mat. På tillbakavägen gick vi åter igenom en liten glänta. Upptäcka då att gläntan var full av den invasiva växten jätttebalsamin. Därför har jag några mornar gått dit med stora svarta sopsäckar och plockat jättebalsamin. Flera gånger har jag stött på de här brunstreckade näbbflyna. Förstår att de trivs där, eftersom den näringsrika platsen (dumpad kompost), bjuder på brännässla och kirskål för larverna att mumsa på. 

Veckans fundering: 
Det finns en EU-förordning om invasiva främmande arter, som säger att du är skyldig att ta bort en sådan art på din fastighet. Förordningen och listor över invasiva arter kan man finna här: https://www.naturvardsverket.se/vagledning-och-stod/invasiva-frammande-arter/regler-inom-invasiva-arter/. På listan finns jättebalsmin, men inte lupin och parkslide (borde vara med). Hittar man invasiva arter, är det bra om man rapporterar på https://rapportera.artfakta.se/eftersokta/ias/taxa?swe=1. Då kan till exempel kommun åtgärda problemet. 

Jättebalsaminen jag fann i skogen (Umedalen), kunde alltså kommunen ha åtgärdat eftersom det var på deras mark. Men jag kände att jag ville göra något i min närhet för den biologiska mångfalden. Dessutom skulle blommorna snart fått frön, och vem vet när kommunen skulle ha gripit in. Detta förändrade iallafall mitt passiva agerande när det gäller biologisk mångfald. Jag har nästan fått bort allt, vilket resulterade i fem sopsäckar (till förbränning) och flera timmars arbete (många men lätta att dra upp). Undrar vad jag kommer göra som nästa grej för att gynna arterna i min närhet? 

Källor och vidare läsning:



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Monstera (Monstera deliciosa) vecka 84

Sidenglansvivel (Polydrusus formosus) vecka 76

Blodvaxskivling (Hygrocybe coccinea) vecka 60