Gul vaxskivling (Hygrocybe chlorophana) vecka 66







Fredagen 10/11 tog jag med mig dottern igen till den lilla bäcken vid Umeälven. Då såg jag dom här klart gula svamparna. De såg vaxiga ut och jag kände att hatten på ett exemplar var väldig klibbig. Jag misstänkte därför att de kunde vara vaxskivlingar. Mycket riktigt tillhörde de den familjen, liksom blodvaxskivling som jag hittade för några veckor sedan. Man vet inte så mycket vaxskivlingarnas funktion. Dock har hyfer av svamparna hittats i vävnader och frön av grobladsväxter. Så de lever antagligen i någon form av symbios med dessa växter. 

Det finns flera vaxskivlingar som är gula, men gul vaxskivling har vidhäftande till urnupna skivor vid foten. De flesta andra har istället vidhäftande till nedlöpande skivor. Vaxskivlingar gillar att växa på gräsmark och är känsliga för gödningsmedel. De kan därför vara en indikator för gräsmark med högt naturvärde. Men gul vaxskivling kan också växa bland träd och buskar, som i det här fallet. Men ser jag den på en öppen äng, kommer jag förstå att värdefull natur där existerar.

Veckans fundering:

Ekosystem är mycket komplexa. Vi vet långt ifrån allt i hur organismer och andra faktorer påverkar varandra och det är svårt att riktigt räkna ut hur sårbart ett ekosystem är. Men en hög biologisk verkar vara mycket viktigt. Ekosystemen är mer motståndskraftiga (resilienta) om det finns en mångfald. Om till exempel en biart försvinner, så finns det andra biarter som också pollinerar den blomma som det försvunna biet försörjde sig på. Men om fler biarter försvinner på grund av människans stora påverkan, så blir ekosystemet väldigt sårbart. Växter försvinner och insekter och andra arter får svårt att försörja sig. Vi människor får också svårt att försörja oss eftersom 70% av den mat vi äter kräver pollinerande insekter. 

Men vad händer när vaxskivlingarna försvinner. Det verkar oklart? En del av mångfalden försvinner uppenbarligen. Man vet inte heller riktigt vaxskivlingarnas funktion. Blir gräsmarkerna mer sårbara när vi gödslar?

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Monstera (Monstera deliciosa) vecka 84

Sidenglansvivel (Polydrusus formosus) vecka 76

Blodvaxskivling (Hygrocybe coccinea) vecka 60