Husmattvävare (Lepthyphantes leprosus) vecka 74




På morgonen i tisdags för snart en vecka sedan, hjälpte jag min dotter med overall och allt annat som ska på inför en dag på förskolan. Hon blev förtvivlad eftersom jag höll på att trampa på en myra. Antingen var hon rädd för myrans liv eller så var hon rädd själv. Jag böjde iallafall mig ner och kollade på vad det kunde vara för litet djur (kropp på 3-4 mm). Såg då att det var en spindel och förklarade det för henne. 

Spindlar har en framkropp och en bakkropp, till skillnad från insekter som har huvud, mellankropp och bakkropp. De har också åtta stycken ben och insekter har sex. Spindlar är rovdjur på småkryp, insekter och andra spindlar, som dom dödar med gift från käkarna (finns undantag som inte har gift). Arterna i Sverige kan oftast inte bita igenom vår hud, dessutom är gifthalten låg. 

Nu blev jag nyfiken och den primära undran var om det gick att artbestämma den. Fram med makroobjektivet på mobilen för att sedan via artsorakel (en norsk artbestämningsapp) se vad det kunde vara. Eftersom appen hade flera förslag på arter, gjorde jag ett inlägg på facebookgruppen ”Spindelnätet”. Efter förslag från spindelfantaster, däribland en norrman som mycket fint hade illustrerat ett hår mindre på fjärde skenbenet på husmattvävare jämfört med trädmattvävare. Denna lilla detalj var dock svår för mig att undersöka. Jag kunde däremot via Arachno photos, veta att husmattvävare har svagare ringar på bena än trädmattvävare (mellanting kan dock förekomma). Jämförde därför min spindel med bilder på trädmattvävare och kunde då se en klar skillnad. 

I dag är en stor dag, eftersom husmattvävare är det första spindeldjuret jag bloggar om!

Den här individen är antagligen en gravid hona, eller en proppmätt sådan. Ett kännetecken för det är att de två extremiteter längst fram (mindre storlek än bena) som är uppsvällda och liknar boxningshandskar hos vuxna hanar men inte honor. Dessa extremiteter kallas för pedipalper och fungerar som fångst-, lukt- och känselorgan, och som parningsorgan hos hanen.

Veckans fundering:
Kul att veta lite mer om denna lilla invånare i vårt hem. Försökte leta upp henne igår i hallen och det anslutande tvättrummet, utan resultat. Undrar om hon har fått ungar och kanske håller sig gömd i någon spricka eller vrå? Det måste ju också finnas en hane här inne? Undrar vilka insekter hon har fångat? Finns det verkligen så många insekter att hon klarar sig och vilka är de isåfall? Förslag på insekter är änger (skalbagge) och dvärggaddstekel? Påträffade nämligen en dvärggaddstekel i höstas inomhus och den var nog en av de arter som parasiterar på ängrar. Ett annat förslag på insekt kan vara sorgmyggor från växtrötterna i de krukor vi har i vardagsrummet. Men dessa är inget jag ser av nu eftersom min fru med olika knep lyckats få bort dom. 

Källor:

Artfakta. Husmattvävare - Lepthyphantes leprosus. https://artfakta.se/artinformation/taxa/lepthyphantes-leprosus-218751/detaljer



Facebook. Inlägg 2024-01-09 i gruppen ”Spindelnätet”. 




Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Monstera (Monstera deliciosa) vecka 84

Sidenglansvivel (Polydrusus formosus) vecka 76

Blodvaxskivling (Hygrocybe coccinea) vecka 60