Brunfläckig pärlemorfjäril (Boloria selene) vecka 97

 




Vi firade midsommar vid svärföräldrarnas stuga intill havet. De var dock dunderförkylda och missade en fin midsommar med sol och utan regn. Här fanns det hur mycket arter som helst som lätt kunde förföra mig och jag fick verkligen hålla emot för att inte lockas från allt praktiskt som hör en familj till. På midsommardagen gick jag ner på våtängen (med mycket sly) som vetter mot havet. Där ville jag undersöka de mycket vackra blommorna, som visade sig vara tranbär. 

Men så såg jag en fjäril med ihopfällda vingar röra sig bland växterna i markskiktet. Den var väldigt fint dekorerad med bland annat ett pärlband på yttre delen av vingarna (undersidan av bakvingarna). Fjärilen, som var en brunfläckad pärlemorfjäril, flög inte iväg och jag kunde fotobomba den. Jag misstänker att den var nykläckt från en puppa och inte riktigt hade kommit igång. 

Jag fick också se hur pärlemorfjärilen fällde ut sin ihoprullade sugsnabel (bild 2), fjärilar använder den för att suga nektar ur blommor. 

Brunfläckig pärlemorfjäril skiljer sig från den snarlika arten prydlig pärlemorfjäril, genom att bilda sicksackband på yttre delarna av vingöversidorna, och ha mer triangulära och spetsiga ”pärlor” på utsidan av bakvingens undersida. 

Veckans fundering: 

Larven äter blad av kärrviol och skogsviol. Eftersom jag tror att den var nykläckt och att platsen är en våtäng, borde det rimligtvis växa kärrviol här. 

Källor:

Artfakta. Brunfläckig pärlemorfjäril - Boloria selenehttps://artfakta.se/taxa/201075/information

UK butterflies. Small Pearl-bordered Fritillary - Boloria selenehttps://www.ukbutterflies.co.uk/species.php?species=selene

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Kartfjäril (Araschnia levana) vecka 104

Sidenglansvivel (Polydrusus formosus) vecka 76

Monstera (Monstera deliciosa) vecka 84