Brun björnspinnare (Arctia caja) vecka 101

 





Vi är på bilsemester och stannade upp hos Evelina och Tobias utanför Bankekind. De hade verkligen slagit på stort med ett fint hus. Jag kunde inte låta bli att sikta in några arter på tomten. Jag minns inte vem, men någon såg den här bruna björnspinnaren sitta på altanen.

Den hade ihopfällda vingar och då syntes bara de bruna framvingarna med de vita tvärränderna. Men när jag petade lite på den med en pinne avslöjande den bakvingarnas rödorangea färg med de blåglänsande svarta fläckarna. Detta är en varning som säger ”ät inte mig jag är giftig”. Fjärilen innehåller nämligen pyrollizidinalkaloider från de växter som larven ätit av. 

Eftersom den är nattaktiv, är det inte ofta man ser den på dagen. Arten tillhör underfamiljen björnspinnare och namnet kommer sig av larvens tätborstiga hår. 

Larven är till en början ganska liten och kan synas på dagen flera tillsammans ätande på någon växt. De övervintrar och blir därefter nattaktiv och upp till 6 cm innan förpuppning i Juni. 

Veckans fundering:
Varför satt den på altanen mitt på ljusa dagen och vad gjorde den där? Den satt i skuggan, så kanske den tyckte det var ett bra ställe att vila på? 

Källa:

Artfakta. Björnspinnare - Arctiinaehttps://artfakta.se/taxa/2001263/information

Artfakta. Brun björnspinnare - Arctia cajahttps://artfakta.se/taxa/201273/information

Engelska Wikipedia. Garden tiger mothhttps://en.m.wikipedia.org/wiki/Garden_tiger_moth

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Kartfjäril (Araschnia levana) vecka 104

Sidenglansvivel (Polydrusus formosus) vecka 76

Monstera (Monstera deliciosa) vecka 84