Kartfjäril (Araschnia levana) vecka 104

 



Hos min mor fanns det massor av kungsmynta (vars blad kan torkas och användas som krydda och kallas då oregano). Blommorna är väldigt populära hos bin och fjärilar, vilket resulterat i att jag i Järna sett många arter. Men tjugofemte juli så kom det en fjäril jag aldrig sett tidigare. 

Det var inte så konstigt för kartfjäril fanns inte i Stockholmstrakterna för några år sedan och finns inte i Norrland där jag bor, men däremot börjat dyka upp vid gränsen till Finland i Norrbotten. Faktum är att arten inte observerats innan 1982 i Sverige. Tydligen har den gynnats av att brännässla som ökat på grund av kvävenedfall. Brännässla gillas nämligen inte bara av nässilfjärilslarver, utan också av en hel del andra arter, så som larver av kartfjäril. 

En förunderlig egenskap hos kartfjäril, är att den finns i två former. Det är färgerna på vingarnas ovansida som skiljer sig markant åt. Första generationen under maj och juni är brun- eller rödgul med svarta fläckar och kallas för levana (Araschnia levana f. levana). Kartfjärilen jag såg tillhör andra generationen och flyger i juli till augusti, och kallas prorsa (Araschnia levana f. prorsa). Den var alltså en ny individ från ett av de ägg som fjärilsformen levana lagt. Det är hur länge solen är uppe under dygnet och larvens temperaturbetingelser som styr vilket färgmönster det blir på vingarna. 

Kartfjäril har fått sitt namn från det mönster som de ljusa vingribborna bildar tillsammans med de ljusa tvärbanden på undersidan av vingarna. Mönstret kan också likna ett spindelnät, därav släktnamnet araschnia från grekiska språkets arakhnion. 

Veckans fundering: 
Vore kul att se första generationen levana om jag är i södra Sverige i början av nästa sommar. Men om jag väntar några år, kanske jag får se kartfjäril här i Umeå. Undrar då vilka som hinner först, de ifrån norr eller de ifrån söder, det blir ett spännande race. 

Källor:

Artfakta. Kartfjäril - Araschnia levanahttps://artfakta.se/taxa/201064/information

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Sidenglansvivel (Polydrusus formosus) vecka 76

Monstera (Monstera deliciosa) vecka 84