Pepparriska (Lactarius rufus) vecka 107







I helgen kombinerade jag mina två stora intressen: konditionsidrott och arter. Nu är jag i en volymökande fas i löpningen och har därför inga ambitioner för tider prestationer. Så tidigt under lördag- och söndagsmorgonen innan de andra i familjen hade vaknat sprang jag till Kullaskogen som ligger några kilometer bort från Umedalen. 

Det är en tallhedskog med sandig mark och passar många svampar vars mycel bildar mykorrhiza med tall, däribland pepparriska. Pepparriska kan också leva i symbios med gran och björk, och är en av de vanligaste skivlingarna. Skivlingar har skivor under hatten, varifrån sporer släpps. 

Ett kännetecken för riskor är att dom har en saft som blir synlig om man skär i fruktkroppen, speciellt på skivorna. Pepparriskans saft är vit (bild 2), emedan till exempel blodriskans är röd. 

När man smakar på pepparriska är smaken först mild varefter den får en skarp smak. Det är därför vissa inte anser den vara en matsvamp, medan man i Finland och Östeuropa använder den flitigt. 

För att få bort den skarpa smaken kokade jag den tio minuter, varefter jag sköljde av den (enligt boken svampar i Sverige). Sedan gjorde jag en svampstuvning som jag inte tycker var så dum. Jag hade saltat och pepprat den och tyckte inte jag kände den skarpa smaken längre. 

Veckans fundering:
Jag tycker den här resursen som finns utanför dörren i våra skogar borde utnyttjas mer. Det tar inte långa tid att samla korgarna fulla med pepparriska, åtminstone inte i Kullaskogen där jag var. Igår efter lördagens ”känna igen fas” hade jag fått upp ögonen för pepparriska och den fanns verkligen överallt! Svampar är verkligen ingen dålig resurs, då de bjuder på protein och flertalet mineraler. 

Källor:

Lässöe, T. & Petersen, J. H. (2019). Fungi of Temperate Europe. Volyme 1. Princeton.

Mossberg, B. Karström, M. Svampar i Sverige. Bonnier fakta.

Svampguiden. Pepparriska - Lactarius rufushttps://svampguiden.com/art/visa/lactarius_rufus

Sveriges lantbruksuniversitet. Artfakta - taxonomi. Pepparriska - Lactarius rufushttps://artfakta.se/taxa/4763/information


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Kartfjäril (Araschnia levana) vecka 104

Sidenglansvivel (Polydrusus formosus) vecka 76

Monstera (Monstera deliciosa) vecka 84